Nodebog som kunstværk

Anmeldelse af Naji Hakim: Sakskøbing Præludier for kammerensemble facsimile,
med indlagt cd indspillet af Storstrøms Kammerensemble (www.chamberplayers.dk),
Folketidende den 31. august 2010.

af K.E. WATZ,
ew@folketidende.dk

Den fransk-libanesiske organist og komponist Naji Hakims såkaldte Sakskøbing-præludier, komponeret over kendte danske salmemelodier, er tidligere udkommet på cd, indspillet af komponisten selv. Nu er en ny cd på vej, indspillet af Storstrøms Kammerensemble, idet det drejer sig om Naji Hakims arrangementer af præludierne for kammerensemblets fløjte, klarinet, fagot, harpe, violin, bratsch og cello. Samtidig er noderne udkommet i bogform på forlaget Editions Combre i Paris, og man kan ligefrem tale om en ren kunstbog, idet musikken er noteret med tolv forskellige farver blæk, der gør node-facimilerne i bogen til fascinerende malerier. Det er vist ikke set før i musikhistorien, og bogen er en fryd for øjet, også selv om man ikke kan læse noder.
      De i alt tolv præludier er bygget over melodierne til salmer som ”Hil dig, frelser og forsoner”, ”At sige verden ret farvel”, ”Påskeblomst”, ”Op al den ting, som Gud har gjort” og ”Befal du dine veje”, og det er altså musik af blandt andre Thomas Laub og Carl Nielsen, som får nyt og spændende liv via Naji Hakims nodepen.
      Versionerne for kammerensemble giver i endnu højere grad end orgelversionerne fornemmelsen af, at Naji Hakim har foretaget en iltning af de gamle salmemelodier og løftet de smukke, nøgterne melodier op på det virtuose plan. Hans bearbejdelse og instrumentering af det danske melodistof er fyldt med nye, ofte overraskende musikalske ideer, og det virker grangiveligt, som om Hakim har fundet og afsløret nogle godt gemte hemmeligheder i melodierne og spiller dem frem i lyset.
      Præludierne klinger smukt, festligt og underholdende - helt i overensstemmelse med de signaler, de farvelagte partiturer i bogen umiddelbart udsender.
      I bogudgavens forord, der gengives på både dansk, engelsk, tysk og fransk, fortæller Naji Hakim om præludiernes tilblivelse, ligesom han redegør for betydningen af farvelægningen af noderne. Naji Hakim indvidede i 2005 Sakskøbing Kirkes nye digitale orgel. Ved den lejlighed stiftede han bekendtskab med cd’en ”Salmer til tiden - en musikalsk velkomst til den nye salmebog” med Sakskøbing Kirkes Pigekor og Sakskøbing Kammerkor, der var blevet udgivet året før på initiativ af sognepræst Hanne Margrethe Tougaard og organist Flemming Chr. Hansen. Naji Hakim blev så fascineret af melodierne på cd’en, at han på stedet besluttede sig for at arbejde videre med nogle af dem - med det nu foreliggende ”tredimensionale” resultat.
     Bogen er på 65 sider, i stort format og koster inklusive den indlagte cd 350 kroner. Den kan købes via Maribo Musikforenings hjemmeside.